Gândirea juridică islamică
Din perspectivă europeană, civilizaţia islamică
tradiţională apare ca un spaţiu exotic, închistat de o tradiţie refractară faţă
de drepturile omului, eventual ca o civilizaţie aflată în fricţiune (sau, dacă
vreţi, ciocnire) cu cea creştin-occidentală. Totuşi, dincolo de o ierarhie
axiologică diferită, Islamul trebuie privit drept rezultatul evoluţiei unei
populaţii fundamental diferite de a Europei datorită unui mod de viaţă propriu
şi al unui areal neprimitor, căreia i-a asigurat coeziunea necesară creării
unei spiritualităţi specifice reclamată de realităţile istorice.
Gândirea
juridică, fiind doar un aspect al civilizaţiei, trebuie înţeleasă prin
raportare la întregul fenomen care i-a dat naştere. Cu atât mai mult în ceea ce
priveşte Islamul, de care Raymond Charles scria: „Dreptul musulman nu va putea
susţine în profunzime comparaţia cu marile construcţii juridice pe care ni
le-au lăsat Roma sau Napoleon. Islamul (de la rădăcina selam – „supunere faţă
de Dumnezeu”) este în cele dintâi o religie, apoi un stat şi, în sfârşit, o
cultură.” Oricum, trebuie subliniat că, în prezent, aşa cum vom dezvolta mai
jos, ţările musulmane au adoptat un sistem juridic de inspiraţie europeană.
Spaţiul
în care a apărut Islamul – Peninsula Arabia – era neorganizat religios, politic
şi social până la Mahomed. Deşi unele triburi se creştinaseră, arabii din
peninsulă îşi păstraseră religia, un politeism primitiv.
Fondatorul
religiei Islamului este profetul Mahomed. Sărac în tinereţe, apoi pătrunzând în
societatea aleasă a Meccăi în urma căsătoriei cu o văduvă bogată, Hadiga,
Mahomed începe să propovăduiască locuitorilor cetăţii noua învăţătură primită
în stare de transă de la Allah, prin intermediul arhangelului Gabriel. El se
prezintă drept propovăduitorul care anunţă apropiata venire a Judecăţii de
Apoi, când un Dumnezeu unic îi va răsplăti pe credincioşi. Cum nu s-a bucurat
de un succes prea mare în rândul orăşenilor, pleacă împreună cu adepţii săi la
Medina. Acesta este momentul expatrierii – Hegira. De acum înainte autoritatea
sa creşte şi reuşeşte să atragă la noua credinţă triburile beduinilor. I se
alătură şi unele dintre căpeteniile Meccăi, asupra căreia porneşte cu armata,
dar care se supune fără luptă. Treptat, reuşeşte să-şi extindă dominaţia asupra
unei mari părţi din Arabia, căreia îi impune noua religie care proclamă un nou
scop al vieţii: supunerea faţă de Allah şi urmarea poruncilor lui.
Mesajul
lui Mahomed reprezintă expresia monoteismului absolut. Allah este singurul
Dumnezeu; el este cu desăvârşire liber, omniscient şi atotputernic. In schimb,
omul este slab, fiind doar o făptură, orice act al său fiind sub puterea lui
Allah.
Islamul
nu constituie o biserică şi nu are un sacerdoţiu, oricine putând săvârşi
cultul. Viaţa religioasă e reglementată de instituţii care sunt, în acelaşi
timp norme juridice, în special cei cinci „stâlpi ai credinţei”: şalat – cultul
rugăciunii canonice; zakat – pomana legiuită; şawn – postul Ramadanului; hagg –
pelerinajul; şahadat – „profesiunea de credinţă”, care constă în repetarea
formulei „Nu există alt Dumnezeu în afara lui Allah şi Mahomed este trimisul
său.” Nu se încurajează asceza: „O, fii ai lui Adam! Puteţi să purtaţi podoabe
în toate locurile de rugăciune. Mâncaţi şi beţi, dar nu faceţi excese (Coran
7:31). Se acceptă deosebirile sociale, dar în `umma (comunitatea
credincioşilor) toţi sunt egali.
Intreaga
istorie a omenirii urmează să ia sfârşit prin Inviere şi Judecata de Apoi, când
fiecare credincios va fi judecat pentru faptele sale. Sfârşitul vremurilor va
fi marcat printr-o tulburare nemaipomenită, după care va apărea Mahdi-ul
(„Călăuza” sau „Cel călăuzit de Dumnezeu”).
Religia
Islamului comportă două faţete: o teologie care fixează dogmele, precizând
crezul fiecărui musulman şi şariatul, „Calea de urmat”, un sistem de
reguli de conduită de care fiecare credincios trebuie să ţină seama.
Viaţa
religioasă islamică este caracterizată de ideea de contract şi generează o
morală de aceeaşi natură. Noţiunea de îndatorire morală este străină Islamului,
care nu cunoaşte decât o îndatorire juridică având ca obiect precis
„respectarea drepturilor lui Dumnezeu” (datorii fundamentale) şi a „drepturilor
omului” (dreptul penal). Vizavi de această concepţie, faptele oamenilor se
împart în cinci categorii: „indiferente”, „recomandate” sau „nerecomandate”,
„obligatorii” şi „care merită pedepsite”.
Invăţătura
lui Mahomed va isca deosebiri de interpretare ce vor da naştere rupturii dintre
sunnism, reprezentând Islamul majoritar, întemeiat pe Coran şi Sunna („practica
tradiţională”) şi şiism, care se revendică de la primul calif „adevărat”, Ali.
De asemenea, curând de la apariţie, Islamul s-a diversificat într-o pluralitate
uimitoare de secte şi şcoli, adesea antagoniste.
Pentru sunnism, Legea şi Teologia sunt solidare, ceea
ce conferă Legii musulmane un domeniu mult mai semnificativ decât sistemelor
juridice occidentale. Sursele acestora sunt: Coranul, Sunna, idjma sau acordul
unanim al comunităţii, igtihadul sau reflecţia personală atunci când Coranul
sau Sunna tac, ce se realizează prin intermediul lui qiyas, raţionamentul
analogic.
Coranul,
cartea sfântă a musulmanilor, a fost scris după moartea lui Mahomed de către
Zayd, unul dintre discipolii acestuia la ordinul califului `Otman şi redă
învăţătura Profetului. Textul său este împărţit în 114 sure, cu un număr variat
de versete. Multe dintre ele se contrazic, fapt de care mesagerul lui Allah nu
se prea sinchisea: „Ceea ce vă tulbură trebuie să acceptaţi prin credinţă!”
spunea el; de asemenea, Allah însuşi a renunţat la unele dintre hotărârile sale
anterioare.
Contradicţiile
acestea se datorează, conform specialiştilor europeni, a două orientări
deosebite în învăţăturile lui Mahomed. Cea dintâi se întinde până la Hegira,
când se adresează unei populaţii urbane ce se ocupa îndeosebi de comerţ. A doua
reflectă modul de viaţă al beduinilor, printre care a trăit după „expatriere”.
Coranul
s-a dovedit a fi o operă teologico-juridică incompletă ce nu putea face faţă
expansiunii societăţii musulmane, dar care continuă să fie privită drept
revelată şi infailibilă. Astfel, a fost nevoie să apară Sunna (în traducere,
„comportament, mod de acţiune”), o culegere de hadithe – „spuse” datând din
vremea Profetului sau a tovarăşilor săi – constituind „practica tradiţională”,
acea tradiţie legată de viaţa şi activitatea lui Mahomed.
Un
hadith cuprinde două elemente: textul şi baza sa, care exprimă lanţul de
transmiteri succesive de la Profet pâna în secolul al IX-lea, când au fost alcătuite
culegeri de hadithe. Verificarea autenticităţii unui hadith devine astfel
aproape imposibilă, cu atât mai mult cu cât numărul lor este imens şi, mai
ales, multe se contrazic.
Al
treilea izvor, idjma – acordul unanim al comunităţii credincioşilor – asigură
unitatea de interpretare a textelor sacre în lipsa unei autorităţi religioase
supreme. Idjma este fundamentată pe un hadith: „Comunitatea mea nu va cădea
niciodată de acord asupra unei erori.” Şi pe un text din Coran: „Cel ce urmează
o altă cale decât a dreptcredincioşilor va merge în Infern.” Practic, ea poate
fi cunoscută după tratatele marilor jurisconsulţi.
In
sfârşit, idjtihadul, efortul creator de drept, a fost cerut de transformările
societăţii musulmane şi i-a determinat pe savanţi să apeleze la propria lor
raţiune pentru a soluţiona speţele ivite. Metoda cu care ajutorul căreia are
loc idjtihadul se numeşte qiyas, raţionamentul prin analogie. Conform doctrinei
tradiţionale, qiyas cuprinde patru elemente:
1.
rădăcina – prescripţia, existentă
în Coran sau în Sunna, de la care porneşte raţionamentul;
2.
ramura – aspectul litigios;
3.
cauza – clară, inteligibilă,
necontrazisă de Coran, Sunna sau idjma, ce trebuie să fie dovedită.
4.
judecata.
In momentul actual, Coranul
şi Sunna reprezintă doar baze istorice, idjtihadul a fost întrerupt în secolul
al IV-lea de hegira[1], când
poarta efortului creator ( bab-el-idjtihad ) a fost închisă, singura bază
dogmatică a dreptului musulman rămânând idjma.
Alături
de aceste izvoare, la formarea sistemului juridic al Islamului un rol important
l-a jucat şi cutuma (orf).
In
ceea ce priveşte actul legislativ, s-a admis că acesta poate completa acele
domenii ce nu erau epuizate de dreptul sacru.
După
cum spuneam, în prezent, în principiu, statele islamice au renunţat la
izvoarele tradiţionale, adoptând codificări după modelul european. Majoritatea
acestora reprezintă sinteze ale principiilor de drept musulman cu ştiinţa
sistematizării juridice europene. De exemplu, Codul civil egiptean stabileşte:
„In lipsa unei dispoziţii legislative aplicabile, judecătorul va statua
potrivit cutumei, iar în lipsa acesteia potrivit preceptelor dreptului
musulman. In lipsa unor astfel de principii, judecătorul îşi va putea întemeia
decizia pe dreptul natural şi echitate.”
Dreptul
canonic (fiqh) cunoaşte mai multe sisteme juridice (sau rituri), diferenţiate
îndeosebi de simple detalii de aplicare practică şi propuse de diferite şcoli
juridice. In marile universităţi religioase există patru şcoli tradiţionale
recunoscute: malikită (dominantă în Africa de Nord şi Occidentală), hanafită
(Turcia, India, China) şafiită (Africa Orientală şi Meridională, Palestina),
hanbalită (Arabia propriu-zisă).
Un
element care particularizează gândirea juridică islamică este neprecizarea în
Coran a sancţiunii care intervine în situaţia încălcării unei norme de conduită
prevăzută de Cartea sfântă. Aparent am putea vorbi de norme juridice
imperfecte, însă, dacă ne amintim că preceptele au un caracter dual,
juridico-religios, urmarea încălcării normei este căderea în starea de păcat,
pedeapsa fiind aplicată la Judecata din urmă (unde, probabil, nu există
circumstanţe atenuante ori cauze care înlătură caracterul penal al faptei,
precum nici imunitate pentru unii dintre Cei aleşi).
De
asemenea, lipsa unei discipline riguroase este o altă caracteristică a
dreptului musulman, lipsind diviziunile specifice celui european. Juristul
musulman are viziunea dreptului său ca fiind alcătuit din soluţii de speţă,
evitând generalizarea sau definiţia.
Inadaptabilitatea
dreptului musulman a determinat dezvoltarea ficţiunilor juridice şi a fraudei
la lege. Un singur exemplu: împrumutul cu dobândă este interzis; ca urmare, s-a
recurs la ficţiunea unei duble vânzări sau la aceea de a da creditorului, cu
titlu de garanţie reală, folosinţa unui bun ce produce venituri. De asemenea,
s-a apreciat că această interdicţie nu priveşte decât persoanele fizice şi, ca
atare, băncile, casele de depuneri, societăţile de orice fel, ca persoane
juridice, nu sunt supuse acestei interdicţii.
Pentru
a înţelege mai bine dreptul islamic, trebuie analizate câteva dintre
instituţiile sale fundamentale.
In
dreptul civil, nu individul, ci familia constituie subiectul esenţial de drept.
Aceasta este o asociere naturală cu titlu viager: când capul familiei moare, o
altă familie ia naştere, fără vreo legătură de continuitate cu cea veche.
Căsătoria
este un simplu contract, eliberată de orice element sacru ori mistic. Este
încheiată de părinţii viitorilor soţi, iar obiectul ei îl constituie, pe de o
parte, mireasa, iar pe de altă parte, o sumă de bani. Conform codului civil
iranian, nu pot constitui obiect al căsătoriei fetele care nu au împlinit
vârsta de nouă ani.
Poligamia
este permisă, dar soţul trebuie să îşi trateze în mod egal soţiile şi să le asigure
mijloace de subzistenţă, precum şi locuinţe separate. In schimb, acestea
trebuie să îi fie ascultătoare şi fidele, neavând voie să părăsească locuinţa
fără consimţământul soţului.
Printre
motivele de desfacere a căsătoriei se numără apostazia (trecerea la o altă
religie), adulterul, repudierea (revocabilă sau irevocabilă), divorţul prin
consimţământ mutual.
La
şiiţi este cunoscută şi căsătoria pe termen scurt care înlătură dreptul de
moştenire reciprocă.
In
ceea ce priveşte dreptul succesoral, sunt trei clase de moştenitori, dar
regulile de împărţire a masei succesorale, avându-şi sorgintea în Coran şi
anumite hadithe sunt aproape incomprehensibile pentru un jurist ne-musulman.
Recomandarea
de a se constitui bunuri inalienabile încredinţate lui Allah (wagf sau habus)
şi al căror uzufruct este destinat unor ctitorii sacre, operelor de binefacere
sau satisfacerii interesului public a dat naştere unei instituţii specifice,
wagf, ce a luat o extindere deosebită, întâlnindu-se ca wagf-uri latifundii, construcţii,
plantaţii, instrumente, recolte neculese, biblioteci etc.
Referitor
la aspectul laturii penale a dreptului islamic, este de remarcat împărţirea
infracţiunilor în trei categorii:
-
omuciderea sau rănirea intenţionată, ce dădea dreptul la răzbunare şi care, în
unele cazuri, putea fi înlocuită prin răscumpărare;
-
rănirea neintenţionată, caz în
care are loc o tranzacţie bănească;
- delictele, care fac
obiectul celor cinci pedepse canonice: furtul, pedepsit prin tăierea mâinii
drepte; tâlhăria, pedepsită cu moartea; adulterul, pedepsit cu o sută de
lovituri de bici, indiferent dacă vinovatul era bărbat sau femeie, dar în
asemenea condiţii încât pedeapsa putea fi rar aplicată în întregime fără a duce
la moartea condamnatului; învinuirea falsă de adulter, apostazia şi consumul de
băuturi alcoolice. Delictele mai puţin grave erau pasibile doar de o mustrare
aspră.
Legea este împărţită de către
cadiu, care joacă rolul de judecător şi de notar, pronunţând sentinţe în toate
problemele legale. Poate delega o parte din prerogativele sale unor cadii de
grad inferior şi magistraţilor locali. El îi judecă pe impricinaţi conform
ritului căruia îi aparţin; în oraşele mari există un cadiu pentru fiecare rit,
şiiţii refuzând întotdeauna să fie judecaţi conform regulilor sunnite.
Funcţiei de judecător canonic
i s-a juxtapus funcţia de judecător laic: reprimarea delictelor mărunte şi a
celor a căror pedepsire nu era prevăzută de Lege a fost încredinţată unui
„prefect de poliţie” ce se bucură de o putere discreţionară.
Siiţii recunosc drept singură
autoritate competentă pentru a stabili modul de interpretare a legii „imam-ul”.
In ciuda divizării lumii
musulmane actuale, Islamul continuă să se afirme ca un ansamblu de naţiuni
nevoite să se adapteze noilor cerinţe ale vieţii contemporane ce le zdruncină
din temelii edificiul juridico-religios; în faţa expansiunii civilizaţiei
europene şi a mondializării, este greu de crezut că aceste precepte mai mult
religioase, neavând prea mare legătură cu ştiinţa dreptului, ar putea să
supravieţuiască altfel decât în mod izolat sau vremelnic, acolo unde raţiunea a
lăsat loc dezumanizării.
Bibliografie selectivă:
Mircea Eliade, Istoria
credinţelor şi ideilor religioase, Editura Stiinţifică, Bucureşti, 1991
Victor
Dan Zlăteanu, Curs de drept comparat. Geografie juridică, Editura
Fundaţiei „România de Mâine”, Bucureşti, 1995
Renee
David, Les grands systemes de droit contemporaines, Dalloz, Paris, 1964
Dominique
Sourdel, Islamul, Editura Humanitas, Bucureşti, 1993
[1] Hegira este data la care profetul Mahomed pleacă din Mecca la Medina
şi corespunde datei de 16 iulie 622 d. Chr. De altfel, Hegira reprezintă data
de început a calendarului islamic.
Comentarii
Trimiteți un comentariu